Gdakon

Z WikiFur

Gdakonkonwent, który odbywa się w corocznie w Gdańsku. Początkowo odbywał się on, aby wypełnić lukę zimową w harmonogramie imprez, w chwili obecnej jest jednym z największych konwentów w Polsce. W chwili obecnej jest on konwentem, który w zamyśle ma iść w ślady konwentów furry organizowanych za granicą, przekładając jednocześnie je na polskie realia. Jest on również przeciwwagą dla Futrzakonu, zarówno w sposobie realizacji, dacie, jak i doboru lokalizacji.

Początkowo nie był on typowym konwentem, a jedynie furmeetem, jednak z biegiem czasu i rosnącą popularnością zaczęło przyjeżdżać coraz więcej osób, w tym powiększający się z roku na rok odsetek gości zza granicy. Z tego powodu możliwości organizacyjne hostelu Bursztynek przestały być wystarczające i organizatorzy zdecydowali przenieść się do hotelu Amber.

Początki[edytuj]

Zanim Gdakon stał się konwentem, był on serią furmeetów organizowanych w Gdańsku głównie przez Rakshę. Z biegiem czasu uznano, że spotkania te można zorganizować w formie konwentu i tak kolejna edycja odbyła się już w hostelu Bursztynek. Od tego właśnie momentu Gdakon numeruje swoje edycje, chociaż furmeet z roku 2010 jest nieoficjalnie nazywany "Edycją 0".

Liczba osób (przybliżona) Lokalizacja Organizatorzy Data (przybliżona)
20 prywatne mieszkanie październik 2007
50 JustHostel, Gdańsk zima 2009
30 Dom Harcerza, Gdańsk zima 2010

Dotychczasowe edycje konwentu[edytuj]

Logo Motyw przewodni Ilość uczestników Lokalizacja Główni organizatorzy Data konwentu
Gdakon 2011 logo.png Hawaje brak danych Hostel Bursztynek, Gdańsk 27 – 30 stycznia 2011
Gdakon2012-logo.png Średniowiecze 59 Hostel Bursztynek, Gdańsk 23 - 26 lutego 2012
Gdakon 2013 logo.png Wikingowie 74 Hostel Bursztynek, Gdańsk 14 - 17 lutego 2013
Gdakon 2014 logo.png Horrory 121 Hotel Amber, Gdańsk 20 - 23 lutego 2014
Gdakon 2015 logo.png Dżungla 157 Hotel Amber, Gdańsk 5 - 8 marca 2015

Maskotka i nazwa[edytuj]

Szkic maskotki (Gdakonka) wykonany przez Agenta

Nazwa Gdakon wzięła się od połączenia nazwy miasta Gdańsk oraz wyrazu konwent, co początkowo spotkało się z niezbyt entuzjastycznym przyjęciem, ponieważ kojarzyło się ona z gdakaniem, co od razu podchwycili rysownicy tworząc nieoficjalną maskotkę - kurczaka. Z biegiem czasu organizatorzy uznali, że jest ona charakterystyczna i na tyle pozytywna, że stała się ona maskotką oficjalną, przybierając formę gryfa.

Zanim jednak maskotka (nazwana później Gdakonkiem) stała się oficjalna, wyglądała ona jak Chocobo, przewijając się od czasu do czasu jako żartobliwy element strony internetowej, np. jako awatar zastępczy dla uczestników.

[edytuj]

Żartobliwa wariacja jednego z wariantów logo. Autor: Fuckie

Z powodu braku chęci ustalenia stałego logo, wspólnego dla wszystkich konwentów, uznano, że będzie ono co roku powiązane z tematyką konwentu. Dzięki czemu Gdakon nie ma stałego, oficjalnego logo, a jego różne wariacje, które są zmieniane co roku.

Organizatorzy i pomocnicy[edytuj]

Piąta edycja konwentu jest w tej chwili organizowana przez ponad 15 osób, m.in. (w kolejności alfabetycznej):

Osoby, które brały udział w organizacji w poprzednich edycjach:

Współpraca z innymi konwentami[edytuj]

Organizatorzy Gdakonu współpracują z innymi zagranicznymi konwentami w zakresie wymiany doświadczeń oraz środków organizacyjnych. Obecnie organizatorzy najściślej współpracują z Sachsen Furs z Niemiec, których to członkowie (Konu Eikuku Hentaru i LeTigre) są również współorganizatorami Gdakonu, pomagając m.in. w przygotowaniu furdance'u. Symetrycznie, organizatorzy Gdakonu (Pablo) biorą udział w organizacji partnerskich konwentów, udostępniając m.in. system do zarządzania uczestnikami.

Ciekawostki[edytuj]

  • Gdakon jako jeden z pierwszych wprowadził i spopularyzował ideę dwóch furdance'ów - całkowicie przypadkowo. W roku 2012 w hostelu Bursztynek z powodu ciszy nocnej furdance musiał zostać zakończony o godzinie 23, co zbytnio go skróciło. Z powodu niezadowolenia uczestników organizatorzy postanowili zorganizować drugi na następny dzień, tym razem bez ograniczeń czasowych. Od tej pory stało się to stałym punktem programowym.
  • Na każdej stronie internetowej umieszczony jest kilka Easter Eggów
  • Pierwszy conbook (z trzeciej edycji) był wydrukowany na jednej kartce papieru, co właściwie czyniło z niego prosty informator
  • Początkowo kolejnym hotelem (po hostelu Bursztynek) miał być nie hotel Amber, jednak z powodu mocnych komplikacji organizacyjnych ze strony menadżerów hotelu, który miał zostać wybrany zdecydowano się wybrać właśnie Amber - na kilka tygodni przed rozpoczęciem konwentu

Strony internetowe[edytuj]